این پروژه علاوه بر ارتقای کیفیت ناوگان حملونقل پایتخت موجب کاهش آلایندههای زیستمحیطی و بهبود کیفیت هوا خواهد شد.
ميثم مظفر، مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني شهر تهران در گفتوگو با همشهري اعلام كرد كه با اين گام از طرح نوسازي تاكسيهاي فرسوده تهران، كاهش توليد روزانه 8تن ذرات آلاينده از شهر فراهم ميشود. در سالجاري 2هزار سمند پايه گازسوز جايگزين خودروهاي فرسوده شده و تا پايان سال نيز 2هزار سمند جديد ديگر وارد چرخه خدمترساني به مردم تهران ميشود.
تاكنون بيش از 1400 تاكسي EF7 سمند در جريان نوسازي ناوگان تاكسيراني به تهران اضافه شده است كه پيشبيني ميشود ظرف 2هفته آينده اين تعداد به 2هزار تاكسي برسد. همزمان با آغاز فرايند نوسازي تاكسيها در شهر تهران تاكنون بيش از 6هزار تاكسيران در سايت نوسازي ثبتنام كردهاند كه از اين ميان 3411نفر به عامليت بانك صادرات وام نوسازي خود را دريافت ميكنند.
همچنين 450تاكسيران از طريق ليزينگ بانك شهر اقدام به نوسازي تاكسي خود ميكنند. بنابر اعلام مظفر، بابت نوسازي هر تاكسي حدود 20ميليون تومان وام با سود مشخص بانكي دريافت ميشود. پيش از اين پرداخت وام تنها از طريق بانك صادرات صورت ميگرفت كه از تاريخ 15مهر بهمنظور تسهيل مراحل دريافت وام براي تاكسيرانان بانك شهر نيز به اين فرايند اضافه شد.
ظرف مدت مذكور روند ثبتنام و تحويل خودرو افزايش سرعت قابل توجهي داشته است كه پيشبيني ميشود با تسهيل امور در بانك شهر آمار موجود ظرف 2هفته آينده به 2هزار تاكسي برسد. از ميان رانندگاني كه براي نوسازي تاكسي اقدام كردهاند، 2083نفر مبالغ مورد نظر را بهحساب بانك واريز كرده و 1838تاكسي نيز براي طيشدن مراحل اسقاط به مراكز مربوطه تحويل داده شده است.
در حال حاضر 8هزار تاكسي پيكان فرسوده در تهران تردد ميكنند و يكي از عوامل اصلي تشديد آلودگي هواي پايتخت هستند. با توجه به اعلام مسئولان درخصوص آلودگي 30برابري هر پيكان نسبت بهخودروي عادي، 8هزار تاكسي پيكان به اندازه 240هزار خودرو آلودگي توليد ميكنند. اما با طرح از رده خارج كردن 4هزار تاكسي فرسوده، ميتوان اميدوار بود كه تنها نيمي از اين پيكانهاي آلاينده باقي بمانند و اين خودروها نيز بايد بهزودي براي بهبود كيفيت هوا از چرخه خدمترساني خارج شوند. پيكانهاي تهراني از منابع مهم آلودگي هوا هستند و تقريبا 4برابر خودروهاي يورو 2آلودگي توليد ميكنند.
- لزوم خروج پيكانهاي تهراني
همزمان با اجراي طرح خروج 4هزار تاكسي فرسوده تهران كه بيشتر پيكان هستند، بايد اين نكته ذكر شود كه توقف 70هزار خودروي پيكان و خودروهاي دودزا يكي از الزامات كنترل آلودگي هواي تهران است. در حال حاضر حدود 70هزار پيكان در شهر وجود دارد كه بايد ميزان آلايندگي آنها از طريق معاينه فني كنترل شود كه بيشتر آنها در مراحل كنترل معاينه فني رد ميشوند. هر خودروي پيكان به اندازه 30برابر خودروي معمولي آلودگي ايجاد ميكند.
بدينترتيب پيكانهاي تهراني به اندازه 2.1ميليون خودرو آلودگي توليد ميكنند. اگر متوسط آلودگي هر خودرو در هر كيلومتر را بهصورت ميانگين 65گرم درنظر بگيريم و سفر شهري را بهطور متوسط 8.5كيلومتر، به ازاي هر سفر شهري با پيكانها، روزانه 1160تن آلودگي وارد هواي تهران ميشود.
- فرسودگي 11درصد تاكسيهاي تهراني
براساس آخرين اعلام مسئولان شهري و دولت، سياست مشترك در تهران اين است كه تا حد ممكن بهمنظور صرفهجويي در مصرف سوخت و كاهش آلودگي هوا به سمت استفاده از خودروهاي هيبريدي و موتورسيكلتهاي برقي حركت شود. البته با درنظر گرفتن هزينه بسيار كمتر سوخت مصرفي خودروهاي هيبريدي در مقابل خودروهاي بنزيني، اين سرمايهگذاري در مدت زماني محدودبازميگردد. هماكنون تهرانيها منتظر مجوز ورود خودروهاي هيبريدي براي استفاده در تهران هستند.
نظر شما